گوگل برای بهبود عملکرد خود و رضایت کاربران الگوریتمهای متفاوتی مانند الگوریتم پاندا، الگوریتم پنگوئن و الگوریتم مرغ مگس خوار را طراحی کرد. اگر کمی بهعقب برگردیم بارها شاهد این صحنه بودیم که با سرچ کردن یک کلمه یا عبارت در نتایج گوگل با انبوهی از صفحات نامرتبط و اسپم مواجه میشدیم. این سایتها با استفاده از تکنیکهای سئو کلاهسیاه یا کلاه خاکستری قصد جذب کردن کاربر به سایت خود را داشتند و زمانی که کاربر بر روی سایت آنها کلیک میکرد با انبوهی از تبلیغات و پاپ آپهای آزاردهنده روبهرو میشد.
این موضوع باعث نارضایتی کاربران میشد. آنها علاوه بر اینکه به نتیجه موردنظر خود نمیرسیدند با انواع تبلیغات نامرتبط و آزاردهنده مواجه میشدند. گوگل که متوجه نارضایتی کاربران شد و تصمیم گرفت که با طراحی الگوریتمهای مختلف مانند الگوریتم پاندا، الگوریتم پنگوئن و الگوریتم مرغ مگس خوار به مقابله با سایتهای اسپم بپردازد. این الگوریتمها دو هدف اصلی و مهم داشتند: کاهش رتبه سایتهای بیکیفیت و اسپم و افزایش رتبه سایتهای باکیفیت و کاربرپسند.
درواقع هدف اصلی گوگل رضایت کاربران است و الگوریتمهای مختلف را برای رسیدن به این هدف بکار گرفته است. در ادامه این مقاله قصد داریم در مورد الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل صحبت کنیم و هدف از طراحی این الگوریتم را بیان کنیم. بنابراین اگر شما هم مشتاق هستید تا عملکرد این الگوریتم را بدانید تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.
الگوریتم مرغ مگس خوار یا Hummingbird
همانطور که گفتیم اگر به سالهای قبلتر برگردیم حتماً همه ما تجربه این را داشتهایم که با سرچ کردن یک عبارت در گوگل به نتیجهی دلخواه و موردنظر خود نرسیدیم و بهجای آن با صفحاتی با محتوای نامرتبط و اسپم در لیست نتایج اولیه گوگل مواجه میشدیم.
متأسفانه این سایتها با استفاده از تکنیکهای کلاهسیاه مانند ساختن لینکهای اسپم و استفاده بیشازاندازه از کلمات کلیدی در سایتشان گوگل را فریب میدادند و به کسب جایگاههای بالا در نتایج جستوجوی گوگل میرسیدند. که این نارضایتی بسیاری از کاربران را به دنبال داشت بنابراین گوگل هم با ارائه الگوریتمهای مختلف و جدید با سایتهای خاطی برخورد کرد و آنها را از نتایج سرچ گوگل با استفاده از الگوریتم مرغ مگس خوار حذف کرد.
در چند سال گذشته برای کسب رتبه بالا در نتایج گوگل و دیده شدن شما راهی جز اینکه کلمات کلیدی خود را چندین بار در متن تکرار کنید نداشتید. درنتیجه بمباران کردن یک محتوا با کلمات کلیدی باعث بیکیفیت شدن محتوا میشد. این عامل باعث شد گوگل الگوریتمی به نام مرغ مگس خوار ارائه کند که تمرکز اصلی آن بهجای دقت به کلمه کلیدی، به معنا و مفهوم عبارت بود.
بنابراین در 20 آگوست سال 2013 گوگل الگوریتم مرغ مگس خوار یا Hummingbird را با هدف شناسایی کردن مفهوم عبارت جستوجو شده ارائه کرد و با استفاده از این الگوریتم توانست مفهوم مخاطبان و کاربران خود را در نتایج جستوجو شده گوگل درک کند. درواقع هدف اصلی گوگل از ارائه این الگوریتم این بود که نتایج نزدیکتر و درستتری را به کاربران نشان دهد و وبمسترها را به تولید محتوای با ارزش و باکیفیت تشویق کند.
تمرکز این الگوریتم بیشتر بر معنای عبارت است حتی اگر با اشتباه املایی بنویسیم باز هم گوگل منظور ما را متوجه میشود. بهعنوانمثال من در گوگل عبارت “اپیکشن ساد” را به اشتباه تایپ میکنم اما در نتایج گوگل باز هم به نتیجه دلخواه خود دست پیدا میکنم.
از دیگر مزایای الگوریتم مرغ مگس خوار این است که شمارا خیلی سریع به نتیجه دلخواهتان میرساند و همچنین توضیحات و اطلاعات بیشتری را هم در اختیارتان قرار میدهد بهعنوانمثال من عبارت “تولد دکتر شریعتی” را در گوگل سرچ کردم.
علاوه بر این اطلاعات دیگری همچون تاریخ فوت، محل دفن، تحصیلات، شغل و همچنین کتابهای نوشتهشده توسط وی را نشان داد. درواقع گوگل اطلاعات مفید دیگری را که میتواند برای شما مفید باشد را هم در اختیارتان قرار میدهد. گوگل فکر همهچیز را کرده و حسابی به کاربر خود اهمیت میدهد.
چرا نام این الگوریتم مرغ مگس خوار است
همیشه نام محصولات گوگل بر اساس مفهوم خاصی انتخاب میشود، علت نامگذاری الگوریتم مرغ مگس خوار (Hummingbird) هم به این دلیل است که مرغ مگس خوار پرنده بسیار کوچکی است که سرعت و دقت عمل بسیاری دارد و قادر است بهسرعت هدف خود را شناسایی کند.
با توجه به این ویژگیهای مرغ مگس خوار نام الگوریتم مرغ مگس خوار برای این الگوریتم انتخاب شد چراکه این الگوریتم نیز با سرعت و دقت زیادی عبارت سرچ شده شمارا بررسی میکند و با شناسایی و یافتن کلمات همخانواده و هممعنی، و جستجو کردن معنای کلمات کلیدی سعی میکند بهترین و نزدیکترین نتایج را به کاربران خود معرفی کند. الگوریتم مرغ مگس خوار صفحاتی را که از تعداد زیادی کلمات کلیدی در محتوا استفاده میکند را جریمه میکند.
هدف اصلی الگوریتم مرغ مگس خوار
هدف اصلی و کلی الگوریتم مرغ مگس خوار کسب رضایت کاربر است. اما دراینبین الگوریتم مرغ مگس خوار بهطور خاص سعی میکند که معنی و مفهوم عبارت سرچ شده توسط کاربر را بداند و به معنی هر کلمه در عبارت جستوجو شده توجه کند تا بتواند نتایجی را به کاربر نشان دهد که کاربر به دنبال آن است. بنابراین هدف گوگل از ارائه این الگوریتم بالا بردن کیفیت نتایج جستجو شده است.
علاوه بر این الگوریتم مرغ مگس خوار اطلاعاتی را که کاربر به دنبال آن نیست را به او نمایش میدهد تا حس کنجکاوی کاربر را زیاد کند. بنابراین اگر بخواهیم به زبان ساده بگوییم الگوریتم مرغ مگس خوار قادر است مفهوم عبارت سرچ شده شمارا عمیقتر و مفهومیتر درک کند و درنتیجه صفحات مناسب را به شما نشان دهد. به این الگوریتم، الگوریتم جستوجوی معنایی نیز میگویند. به این معنا که شما هر کلمهای که سرچ میکنید این الگوریتم بلافاصله مترادفهای آن کلمه را پیدا میکند و شمارا به نیاز و مقصودتان میرساند.
حال ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل چگونه کار میکند و از کجا متوجه منظور کاربر میشود؟ برای پاسخ به این سوال باید با دو مفهوم گراف دانش گوگل (The Knowledge Graph) و جستجوی معنایی (Semantic search) آشنا شوید که در ادامه به توضیح آنها میپردازیم.
گراف دانش گوگل (The Knowledge Graph)
با استفاده از گراف دانش گوگل خود، قادر است اطلاعات دیگری که مرتبط با عبارت جستوجو شده شما است را نیز در اختیارتان بگذارد. گراف دانش گوگل یک سال قبل از الگوریتم مرغ مگسخوار توسط گوگل عرضه شد و هدف آن نشان دادن نتایج دقیق و مرتبط، دربارهٔ افراد و مکانها و هر آنچه که مربوط به آنها میشود است. این اطلاعات توسط سایتهای معتبر مثل ویکیپدیا و IMDB جمعآوری میشوند.
بنابراین گراف دانش سعی میکند ارتباط میان موضوعات و صفحات اینترنتی را کشف کند و بر اساس اطلاعات جمعآوریشده خلاصهای ازآنچه موردنیاز شما است را در اختیارتان قرار دهد. بهعنوانمثال وقتی شما نام حافظ را در گوگل سرچ میکنید علاوه بر بیوگرافی آن در سمت چپ صفحه اطلاعاتی نظیر کتابها و اشعار آن را نیز مشاهده میکنید. و همچنین با کلیک بر روی سایتهایی که در لیست نتایج گوگل نشان داده میشود اطلاعاتی را به گراف دانش گوگل اضافه میکنید. درواقع گوگل با آنالیز رفتار شما با صفحات یک وبسایت به دانش خود اضافه میکند. آن موضوع نشان دهنده آن است که گوگل میتواند به درک ارتباط مفهومی دو صفحه از اینترنت بپردازد.
جستجوی معنایی یا Semantic search
جستوجوی معنایی یک مفهوم دیگر برای درک رفتار کاربران است. درواقع جستجوی معنایی یا مفهومی چیزی فراتر از یک جستجوی کلمه به کلمه است. در جستجوی مفهومی تمرکز تنها بر روی کلمات جستجو شده نیست، بلکه معنا و مفهوم آنها نیز اهمیت دارد. مثلاً وقتی در گوگل سرچ میکنیم “میخوام برنامه نویسی یاد بگیرم” نتایجی که گوگل نشان میدهد مفهوم سرچ عبارت ما را میآورد.
بهبود سئوی سایت با استفاده از الگوریتم مرغ مگس خوار
همانطور که تا اینجای مقاله دانستیم هدف الگوریتم Hummingbird رضایت کاربر است و این الگوریتم به معنا و مفهوم و همچنین کیفیت محتوایی که تولیدشده است و اینکه چه قدر موردتوجه کاربران بوده توجه میکند. بنابراین بر روی سئو و بهینهسازی سایت تأثیر میگذارد. در ادامه چند نکته مهم برای کسب امتیاز از الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل را برای شما میگوییم.
بهینه سازی کلمات کلیدی
اولین کاری که برای بهینهسازی سایت با استفاده از الگوریتم مرغ مگس خوار باید انجام دهیم بهینهسازی کلمات کلیدی در محتوای متنیمان است یعنی ما نباید محتوای خود را با کلمه کلیدی اصلی بمب باران کنیم و مدام و پشت سر هم از کلمه کلیدی استفاده کنیم بلکه باید از کلمات مترادف و هممعنی و عبارات کلیدی طولانیتری استفاده کنیم.
مثلاً وقتی کلمه کلیدی اصلی محتوای ما (سئو سایت) است. در بخشهای مختلف متنمان میتوانیم از کلمات و عبارات کلیدی مانند بهینهسازی سایت، چگونه سئو سایت خود را انجام دهیم؟، آموزش سئو و بهینهسازی سایت و … استفاده کنیم.
بهینه سازی انکر تکستها
انکرتکستها را با کلمات کلیدی بهینهسازی کنید شاید بپرسید انکر تکست چیست؟ انکرتکست درواقع کلمات مهمی هستند که در محتوای متن شما وجود دارند و کاربران را به صفحات دیگر سایت شما یا سایتهای دیگر هدایت میکنند.
تولید محتوای متنوع با تعداد کاراکترهای متفاوت
به این نکته توجه کنید که محتوای طولانی، کامل و باکیفیت تأثیر زیادی بر سئو سایت شما دارد و شمارا از سایر رقبایتان متمایز میکند. بااینحال هستند کاربرانی که خواندن این مطالب طولانی برایشان کسلکننده و حوصله بر است. بنابراین ازآنجاکه باید نیاز تمامی کاربران خود را در نظر بگیریم بهتر است مقالاتی با تعداد کاراکتر و توضیحات کمتر برای این دسته از مخاطبانتان نیز تولید کنید و یا با محتوای خود را همراه با ویدئو و پادکست منتشر کنید. سعی کنید ویدئویی که منتشر میکنید دارای زیر نویس فارسی یا انگلیسی نیز باشد.
استفاده از تصاویر و چندرسانهایها در محتوای متنی
استفاده از تصویر، ویدیو، اینفوگرافیها و … سبب بالا رفتن کیفیت مطلب شما میشود. این تصاویر و ویدیوها زمانی که در بین مطالب طولانی بهکار روند کیفیت محتوا را افزایش داده و متن را از حالت کسل و خستهکننده خارج میکند و بر سئو سایت شما نیز تاثیر مستقیم دارد.
استفاده از کدهای نشانهگذاری اسکیما Schema
با استفاده از زبان نشانهگذاری گوگل یا اسکیما میتوانید مفهوم و محتوای سایت خود را بهتر به گوگل بفهمانید. سیستم نشانهگذاری یا اسکیما توضیحات پیشرفتهتری درباره محتوای صفحه به کاربران ارائه میدهد. استفاده از اسکیما تأثیر زیادی بر روی بهبود سئو سایت داشته و باعث میشود موتورهای جستجو راحتتر با سایت ارتباط برقرار کنند.
جمعبندی
در این مقاله سعی کردیم شمارا با الگوریتم مرغ مگس خوار یا Hummingbird آشنا کنیم و دانستیم که از اهداف این الگوریتم تولید محتوای باکیفیت و جلب رضایت کاربر است. الگوریتم مرغ مگس خوار در سال 2013 توسط گوگل باهدف افزایش کیفیت جستجو عرضه شد. این الگوریتم با استفاده از جستجوی معنایی یا مفهومی (Semantic search ) و گراف دانش (The Knowledge Graph) مرتبطترین و دقیقترین نتایج را به کاربران خود ارائه میکند. الگوریتم Hummingbird تأثیر بسیار زیادی در بهینهسازی و سئو سایت دارد.