آموزش

ایده‌های ایمیل مارکتینگ برای افزایش فروش سایت شما

ایده‌های ایمیل مارکتینگ برای افزایش فروش سایت شما

انواع مختلفی از ایمیل مارکتینگ وجود دارد که هرکدام از آن‌ها هدف خاصی دارند. در این مقاله چند تا از روش‌ها یا ایده های ایمیل مارکتینگ که می‌توانند باعث افزایش فروش سایت شما شوند را معرفی خواهیم کرد.

برای همه‌ی ما پیش‌آمده که وقتی وارد برنامه‌ی ایمیل خود می‌شویم و صندوق ورودی خود را چک می‌کنیم بسیاری پیام از سوی افراد ناشناس، سایت‌ها و موسسات را مشاهده می‌کنیم. این پیام‌ها اکثرا تبلیغاتی یا خبری هستند. به این پیام‌ها ایمیل مارکتینگ می‌گویند.

ایمیل مارکتینگ یکی از راه‌های افزایش فروش در دیجیتال مارکتینگ است. البته نیازمند آن است قبل از هرچیزی بازاریابی دیجیتال را بدانید و بعد شروع کنید به یادگیری ایمیل مارکتینگ. شما می‌توانید با ایمیل مارکتینگ کمپین‌های فروش انفجاری بسازید و درآمد کسب کنید.

ایمیل مارکتینگ (Email Marketing) چیست

ایمیل مارکتینگ (Email Marketing) یا بازاریابی ایمیلی به زبان ساده یکی از روش‌های بازاریابی آنلاین است که از طریق ایمیل و ارسال پیام به کاربران موردنظر خود باهدف جذب مشتری و مخاطب جدید و حفظ کردن ارتباط با مشتریان قدیم است.

مزایای ایمیل مارکتینگ

امروزه تقریبا بیش از ۹۵ درصد افراد از اینترنت استفاده می‌کنند، که ازاین‌بین اکثر کاربران از ایمیل هم استفاده می‌کنند. چیزی که بازاریابی ایمیل را از سایر بازاریابی‌های دیگر متفاوت می‌کند، این است که هر کسی در لیست ایمیل شما است خودش باعلاقه و خواست خود آدرس ایمیلش را دراختیار شما قرار داده است.

از مزایای ایمیل مارکتینگ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. هزینه پایین نسبت به سایر روش‌های بازاریابی
  2. افزایش فروش
  3. ارتباط بهتر با مخاطب
  4. جذب ترافیک بیشتر برای وب‌سایت تان
  5. انعطاف‌پذیری

حال که با مفهوم و مزایای ایمیل مارکتینگ آشنا شدیم، انواع آن را بررسی می‌کنیم.

ایده های ایمیل مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ فقط برای فروش استفاده نمی‌شود و شما برای استفاده از ایمیل مارکتینگ باید با انواع ایمیل مارکتینگ آشنا باشید تا بتوانید به مرحله فروش برسید. حالا در ادامه با ما همراه باشید تا انواع ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی را بررسی کنیم.

ایمیل‌های خوش‌آمدگویی

ایمیل‌های خوشامدگویی خیلی مهم هستند و می‌توانند تاثیر مثبت و مناسبی بر روی مخاطبان هدف شما بگذارند. شما می‌خواهید با دیدی مثبت و جذاب تجارت و کسب‌وکار خود را به بازار عرضه کنید بنابراین ایمیل‌های خوشامدگویی شما باید جذاب نوشته شود و ارزش خوانده شدن را داشته باشد تا در ذهن مخاطبانتان به‌یادماندنی شود.

مشتریان می‌خواهند که کسب‌وکار شما به آن‌ها اهمیت بدهد و برای آن‌ها ارزش قائل باشد، یک راه عالی برای ارزش دادن به مشتری این است که هنگام اولین ثبت‌نام به آن‌ها امتیاز بدهید. مثلا کد تخفیف، آموزش رایگان و موارد مشابه، شما با این روش به مخاطبان خود نشان می‌دهید که برای آن‌ها ارزش قائل هستید و از آن‌ها قدردانی می‌کنید.

ایمیل‌های خوشامدگویی نوع مهمی از بازاریابی ایمیلی هستند که به شما کمک می‌کند نام تجاری و برند خود را برای مشتریان جدید به بازار عرضه کنید و برند خود را از این طریق به آن‌ها معرفی کنید.

ایمیل های آموزشی

ایمیل‌های آموزشی یک روش عالی برای بازاریابی نام و برند تجاری شما هستند. این ایمیل‌ها به مخاطبان شما کمک می‌کنند تا درباره‌ی تجارت و کسب‌وکار شما اطلاعات اولیه‌ی بیشتری کسب کنند. برخی از مشترکین شما ممکن است با برند شما آشنا باشند. اما ممکن است اطلاعات زیادی در مورد کسب‌وکار شما نداشته باشند. ایمیل‌های آموزشی به مخاطبان شما کمک می‌کنند که نام تجاری شمارا بیشتر بشناسند، در مورد محصولات و نحوه‌ی استفاده از آن‌ها و حتی تأثیر آن‌ها برای بهبود زندگی خود را بدانند.

این ایمیل‌ها فرصتی فوق‌العاده برای آگاه‌شدن مخاطبان شما از محصولات شما است. این کار به مخاطبان شما احساس آگاهی می‌دهد و می‌توانند مزایای خرید از کسب‌وکار شمارا بدانند و احتمال تبدیل‌شدن مخاطبان شما به خریدار افزایش می‌یابد.

ایمیل‌های تخفیف و پیشنهادهای ویژه

پیشنهادهای ویژه و ایمیل‌های تبلیغاتی یکی از  تأثیرگذارترین شکل‌های بازاریابی ایمیلی است. این ایمیل‌ها از آن دسته ایمیل‌هایی هستند که مخاطب شما را بسیار ترغیب به خرید می‌کند. معمولا تخفیف‌های ویژه، فروش محصول با شرایط خاص و سایر پیشنهادهای وسوسه برانگیز برای خرید در این دسته از انواع ایمیل مارکتینگ قرار می‌گیرند. این ایمیل‌ها فرصتی ویژه را برای شما ایجاد می‌کند تا مخاطب خود را درگیر کرده و آن‌ها را به خرید از محصولات خود علاقه‌مند کنید.

با ارسال این دسته از ایمیل‌ها به مشتریان خود احساس مشتری خاص یا VIP را بدهید. هدف از ارسال چنین ایمیل‌هایی فروش محصولاتتان است، بنابراین طوری این ایمیل‌ها را بنویسید که علاوه بر فروش محصول خود، مخاطبانتان ترغیب شوند تا دیگران را نیز تشویق به خرید از محصولات‌تان کنند.

ایمیل‌های هدیه

ارسال یک هدیه خاص و ویژه از طریق بازاریابی ایمیلی به حفظ رابطه بیشتر بین شما و مشتریانتان کمک می‌کند. تاثیر این شکل از بازاریابی را دست‌کم نگیرید هدیه دادن عشق و حس خوب را گسترش می‌دهد و اگر مخاطبان شما هدیه‌ای دریافت کنند علاوه بر اینکه تبدیل به مشتری وفادار شما می‌شود، با تعریف این اتفاق به دیگران به جذب مخاطب و مشتری به سایت شما کمک می‌کند.

هدیه لزوما نیاز به خدمات پرهزینه و خاصی ندارد. هدیه می‌تواند کتاب‌های الکترونیکی رایگان، قسمتی از آموزش ویدیویی رایگان یا در صورت خرید اقلامی خاص، یک کالای دیگر به‌عنوان هدیه در کنار خرید اصلی باشد. به‌عنوان‌مثال مشتری در صورت خرید ۵ کتاب از سایت شما، یک کتاب به‌صورت رایگان هدیه بگیرد.

ایمیل معرفی محصولات و خدمات جدید

وقتی می‌خواهید محصول، کالا و یا خدمات جدیدی ارائه دهید. اولین کسانی که باید از آن خبردار شوند مشترکان لیست ایمیل مارکتینگ شما هستند. بهتر است نوشته‌ی این نوع ایمیل‌ها طوری باشد که مخاطبان را تحت تاثیر قرار دهد، عباراتی مثل پیشنهاد شگفت‌انگیز، اولین نفر باش که می‌بینی، پیشنهاد خرید کالا برای آدم‌های خوش‌سلیقه و بسیاری از موارد دیگر … سعی کنید در نگارش این نوع ایمیل‌ها خلاق باشید.

ایمیلی برای یادآوری سبد خرید رها شده

این نوع از بازاریابی ایمیلی برای تبدیل‌شدن مشتری به خریدار بسیار موثر است. شما اگر ابزار مناسبی در سایت خود داشته باشید که سبدهای خرید رهاشده توسط مشتری را تشخیص دهد با استفاده از این ایمیل‌ها می‌توانید به آن‌ها یادآوری کنید که سبد خریدشان را نهایی کنند. این نوع از بازاریابی ایمیلی می‌تواند به شما در جذب مجدد کاربران و تبدیل آن‌ها به خریدار کمک کند.

ایمیل بزرگداشت سالیانه

این نیز یکی از انواع ایمیل مارکتینگ است که شما می‌توانید برای قدردانی از مشتریان وفادار خود، سالگرد عضویت آن‌ها در فهرست ایمیل مارکتینگ شما را به آن‌ها تبریک بگویید. به‌عنوان‌مثال کاربر عزیز دو ساله شدن عضویت شمارا در سایتمان تبریک می‌گوییم و از همراهی شما متشکریم.

ایمیل تشکر

عاملی که به یک کسب‌وکار حیات می‌بخشد، ارائه خدمات خوب به مشتریان و جلب اعتماد آن‌ها است. ایمیل بازاریابی تشکر به مشتریان حس باارزش بودن می‌دهد. ایمیل‌های تشکر باید برای مشتری سفارشی باشد و شامل پیشنهادهای فعلی و آینده، همراه با قدردانی، مانند تخفیف یا ارسال رایگان در خرید بعدی باشد.

ایمیل‌های خبرنامه

ایمیل‌های خبرنامه مشتریان را از تبلیغات فعلی، فروش و جدیدترین پیشنهادها، مطلع می‌کند. این نوع از ایمیل‌ها باید حاوی اطلاعاتی باشد که برای خوانندگان ایمیل جذاب باشد و به آن‌ها آگاهی بدهد یا آن‌ها را سرگرم کند. در غیر این صورت اگر مطالب کسل‌کننده باشد ممکن است از سمت مخاطب خود لغو اشتراک شوید.

بنابراین در فرستادن چنین ایمیل‌هایی بسیار محتاطانه عمل کنید.

ایمیل نظرسنجی

برای اینکه با مخاطبان خود ارتباط تعاملی ایجاد کنید و از پیشنهادها و انتقادهای آن‌ها بهره ببرید، می‌توانید از ایمیل‌های نظرسنجی استفاده کنید. ایمیل نظرسنجی معمولاً برای اولین بار در هفته‌های اول و یا دوم بعد از ثبت‌نام ارسال می‌شود و از مخاطب می‌خواهد تا به سؤالات خاصی درباره‌ی محصولات، کسب‌وکار و خدمات جواب بدهد. سعی کنید سؤالات پرسشنامه زیاد طولانی نباشد که کاربر را خسته نکند و سؤالات به نحوی در پرسشنامه طرح شود که جامع و کامل باشد تا بتواند شمارا به هدفتان در طرح نظرسنجی برساند.

شما می توانید بعد از دریافت پاسخنامه به آنالیز پرسشنامه بپردازید و نقاط ضعف و قوت خود را بیابید. برای ترغیب مخاطبانتان به پاسخ دادن به پرسشنامه یک امتیاز برای آن‌ها در نظر بگیرید.

ایمیل درخواست

با استفاده از این نوع ایمیل می‌توانید از مخاطبان خود درخواست کنید تا نظراتشان را برای شما ارسال بکنند، مثلاً نظرات مثبت خود را در سایت شما یا وب‌سایت‌های دیگر ثبت کنند. این نظراتی که برای کسب‌وکارها و محصولات و خدمات شما در اینترنت ثبت می‌شود بسیار باارزش است و این نوع ایمیل بازدهی بسیار بالایی خواهد داشت و کمک بسیاری به شما در راستای افزایش مشتری می‌کند.

ایمیل‌های حساس به زمان

ایمیل‌های حساس به زمان یکی از انواع ایمیل مارکتینگ است که روشی عالی برای بازاریابی مشاغل و محصولات خود به مشتریان و تبدیل آن‌ها به خریدار است. این ایمیل‌ها بسیار در تبدیل مشتری به خریدار قدرتمند عمل می‌کند زیرا مشتریان را تشویق می‌کند، از مزایای تبلیغات محدود استفاده کنند. وقتی فروش یک محصول که معمولا مشتریان شما دوست دارند را زمان محدودی برای آن‌ها در نظر می‌گیرید، مشتریان بیشتر ترغیب می‌شوند تا قبل از اتمام زمان آن محصول را خریداری کنند. این ایمیل‌ها شیوه‌ای عالی برای افزایش تعامل در کسب‌وکار شماست.

ایمیل‌های تایید

این نوع بازاریابی ایمیلی برای شما بسیار مهم است. مردم می‌خواهند ایمیل‌های  تأیید از شما دریافت کنند تا نسبت به وضعیت خود در سایت شما آگاه شوند. ایمیل‌های تأیید، مانند تأیید خرید و تأیید ارسال است. این ایمیل‌ها به شما کمک می‌کند تا تصویر بهتری از برند خود بسازید.

ایمیل یادآوری یا سفارش مجدد

این نوع ایمیل زمانی استفاده می‌شود که محصول شما در فاصله‌ی زمانی مشخص مجدداً سفارش داده شود و یا خدمات اشتراکی دارید که نیاز به تمدید مجدد دارد، بنابراین یک ایمیل یادآوری به مشتری خود می‌دهید و آن‌ها را از این موضوع آگاه کنید.

ایمیل بازاریابی مشترک

بازاریابی مشترک زمانی است که دو یا چند شرکت مکمل برای انجام کار، رویداد یا تبلیغات باهم فعالیت‌ کنند. هدف اصلی بازاریابی مشترک این است که از مخاطبان یک شرکت دیگر برای افزایش مشتریان خود استفاده کنند.

نتیجه‌گیری

ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی یک ابزار بازاریابی کم‌هزینه و کاربردی است و این امکان را برای صاحبان کسب‌و‌کار فراهم می‌کند تا به مشتریان بیشتری برسند، که به‌نوبه‌ی خود می‌تواند منجر به افزایش فروش شود. قبلا از سرویس‌های ایمیلی که به شما خدمات ارسال ایمیل انبوه ارائه می‌کنند یاد کردیم. آن مقاله هم می‌تواند به شما در بازاریابی ایمیلی بهتر کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 + شانزده =